EpeVertelt! Fred: ‘Het voorlichten is een eerste taak, maar het sociale is ook heel belangrijk’

EpeVertelt! is een rubriek waarbij EpeDoet! mensen uitnodigt die vertellen over het vrijwilligerswerk dat zij doen. Deze keer gingen we in gesprek met Fred Lübbers. Hij is al 3 jaar OV-ambassadeur bij ‘Ervaar het OV’. Hij vertelt ons hoe hij senioren kennis laat maken met het openbaar vervoer. “Als iemand zegt: ‘ik stap in de bus’ of ‘ik ga toch een proefreisje maken’ dan denk ik: ik heb mijn doel bereikt.”

Ervaar het OV is een project opgezet door de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel. In deze provincies zijn ongeveer veertig vrijwillige OV-ambassadeurs actief. Ze zijn zichtbaar in bibliotheken in verschillende dorpen en steden waar ze maandelijkse spreekuren houden.

Spreekuren, proefreizen en informatieavonden

Fred is ook een paar keer in Epe geweest om het spreekuur te houden. “Daar komen iedere keer zo’n 6 à 7 mensen. Dat zijn  voornamelijk senioren die na deze coronaperiode weer met het OV willen reizen maar eerst toch nog enkele vragen hebben. Tijdens de coronaperiode zijn er telefonische spreekuren opgezet. Elke week is een aantal ambassadeurs online om vragen te beantwoorden.” Dit is zo succesvol dat het spreekuur ook na de coronaperiode doorgaat. “Mensen willen niet met hun vraag wachten tot een fysiek spreekuur, want dat is maar één keer in de maand.”

Maar voor sommige vragen is langskomen op het spreekuur handiger. “Als iemand iets uitgelegd wil hebben, dan is telefonische hulp eigenlijk niet goed te geven. Bijvoorbeeld over waar iets te vinden is of over hoe een app op de telefoon werkt.”

Verder gaan de vragen vaak over het gebruik van de OV-chipkaart. “De meeste vragen zijn heel gericht, maar soms komen er bezoekers die over meer reisaspecten onzeker zijn. Hoe gaat het reizen nou precies? Kan ik het wel alleen? Je moet dus vooral een luisterend oor zijn en door kunnen vragen.” Dat is dus ook de houding die Fred vaak aanneemt tijdens het spreekuur. “Want soms ligt er een vraag achter de vraag waarvoor de persoon eigenlijk naar het spreekuur komt. Ook komt er af en toe onzekerheid of schaamte onder vandaan.” Voor dit soort vragen bestaan er ook proefreizen, vertelt Fred. Twee OV-ambassadeurs nemen een groepje mensen op sleeptouw mee in  bus, trein en alles wat daarbij komt kijken. “Als OV-ambassadeur kan je ook informatieavonden organiseren om voor een grotere groep geïnteresseerden waar je globaal vertelt over reizen in het OV.”

Steun vanuit het kantoor

Ervaar het OV is een project opgezet door de provincies Gelderland, Flevoland en Overijssel. Er zijn een paar professionals vanuit YMCA betrokken die op kantoor bereikbaar zijn. Fred vertelt over de band met kantoor: “De band met de mensen op kantoor is goed, je kan ze bereiken met vragen die je tegenkomt tijdens het werk. Ze doen de planning en houden zo goed mogelijk rekening met je wensen. Twee keer per jaar is er een bijeenkomst met alle OV-ambassadeurs. Hier hebben we het erover waar we tegenaan lopen in het werk. We leren dan van én met elkaar. Daarnaast vindt er een jaarlijks uitje plaats.”

Er komt  ook een stukje administratie bij kijken. “Ik probeer van elk gesprek een verslagje te maken voor het kantoor in Zwolle. Dan weten zij welke vragen er binnenkomen. Dat vinden de provincies natuurlijk ook fijn om te weten.”

Een koffer vol

Fred heeft een koffer bij zich die hij steevast meebrengt tijdens zijn vrijwilligerswerk. Deze koffer is gevuld met verschillende formulieren en informatiefolders. Dit om aan te sluiten bij de behoefte van de bezoekers van het spreekuur. Elke vrijwilliger krijgt zo’n koffer. “Als je begint met OV-ambassadeur zijn, dan krijg je ook een training. De informatie die wij gebruiken ontwikkelt zich door. Als je wilt, kan je als vrijwilliger samen met de professionals op kantoor daar aan werken.”

Voorlichter én luisterend oor

Fred vertelt over zijn rol als vrijwilliger: ” Je zit er voor de mensen. En je hebt oor voor ze. Dát is het allerbelangrijkste. Het voorlichten is een eerste taak, maar het sociale is ook heel belangrijk. Mensen komen naar het spreekuur met hun verhaal. Het zijn toch veelal eenzame mensen. Zij komen ook naar het spreekuur om bij de bibliotheek een lekker bakje koffie te pakken. Dan gaan ze zitten en het gesprek volgt. Wanneer ze alleen op het spreekuur zijn dan komen vaak de verhalen. Soms praten ze over wat niet goed is gegaan. Andere keren gaat het over hoe ze bij de kleinkinderen op bezoek gaan.”

OV-ambassadeur zijn en worden?

“Ik doe dit werk ook om het reizen met het OV echt meer te promoten, het heeft zeker voordelen als je op leeftijd bent. Je helpt mensen over de drempel om op een milieuvriendelijke manier voor reizen met OV te kiezen. OV-ambassadeur zijn, is ongekend plezierig. Vooral de diversiteit aan vragen die langskomen en de positieve reacties achteraf maken het vrijwilligerswerk mooi.”

Wil jij ook mensen op weg helpen in het openbaar vervoer? Ervaar het OV is op zoek naar nieuwe OV-ambassadeurs. Mogen zij jou als nieuwe collega verwelkomen? Meer informatie vind je hier.