EpeVertelt! is een rubriek waarbij EpeDoet! mensen uitnodigt die vertellen over het vrijwilligerswerk dat zij doen. Deze keer gingen we in gesprek met een vrijwilliger van de Luisterlijn. De Luisterlijn is dag en nacht, het hele jaar door, bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. De vrijwilligers bij de Luisterlijn gaan een gesprek aan van mens tot mens en gaan echt even naast iemand staan.
De vrijwilliger van de Luisterlijn vertelt: ‘Na vele jaren werken in de ICT had ik behoefte om iets wezenlijks bij te dragen, iets voor mijn medemens te doen, meer in rechtstreeks contact. En zo kwam ik bij de Luisterlijn terecht.’ Bij de Luisterlijn werk je anoniem en daarom is de vrijwilliger in deze editie van EpeVertelt! ook anoniem. Ze is verbonden aan de locatie in Apeldoorn.
‘Elk gesprek is anders. Je maakt contact en legt verbinding. Het gaat erom dat je er bent, je hebt volledige aandacht voor iemand. Hierdoor voelt iemand zich erkend in z’n gevoel. Soms vragen mensen naar tips en die kan je dan vanuit je eigen ervaring geven. Het is belangrijk om altijd terug te gaan naar de persoon. Bijvoorbeeld door te vragen: Hoe klinkt dit voor jou? Is dit iets dat bij jou past?
Bijzonder vind ik dat je even deelgenoot wordt van iemands leven. Verhalen die je hoort zijn zo divers. Zo hoor je over dingen die gebeuren in levens van mensen die je zelf niet meemaakt. Bijzonder dat ze dat willen delen en daarover in gesprek willen. En op die manier kan ik iets voor een ander betekenen.’
Start en scholing
Wanneer je je aanmeldt als vrijwilliger bij de Luisterlijn volgt eerst een kennismakingsgesprek. Hierbij wordt vanuit beide kanten gekeken of het past en wat de verwachtingen zijn. Zodra je gaat starten volgt er een training.
In de training leer je een basishouding. ‘Ik dacht: ik kan wel luisteren, maar ik heb veel geleerd, denk aan erkennen, actief doorvragen en samenvatten. Je leert echte aandacht te hebben voor iemand en zonder oordeel te luisteren.’ Er is maandelijks een intervisiebijeenkomst en twee keer per jaar een themabijeenkomst. Tijdens de intervisie spreek je andere vrijwilligers. Je spart en deelt ervaringen met elkaar. ‘Blijven leren is echt onderdeel van de Luisterlijn. Ik leer van de gesprekken die ik heb, van mijn medevrijwilligers en van de trainers.’
De Luisterlijn
Bij de Luisterlijn plan je zelf vooraf je diensten in en dit is vaak één dagdeel per week. De diensten doe je vanuit huis. Bij de Luisterlijn kun je telefonisch of via de chat contact hebben met mensen. De vrijwilliger die wij spraken is actief in de chat. ‘Maar of je nu de gesprekken via de telefoon of de chat voert, je zit eigenlijk nooit te wachten. Er is altijd wel iemand, de behoefte is groot.’
Mensen nemen contact op met heel wisselende redenen. Ze willen bijvoorbeeld een luisterend oor omdat ze niet lekker in hun vel zitten, een werksituatie willen bespreken of aan het daten zijn en daarover hun hart willen luchten.
Ze vertelt: ‘Fijn is dat je in de chat meer tijd hebt om je antwoord te formuleren maar lastig is dat je iemands stem niet hoort en dat maakt het soms lastiger inschatten. Het heeft mijn wereld zoveel groter gemaakt, dat vind ik heel erg mooi. Het sijpelt ook door in mijn eigen leven. Gesprekken die je zelf persoonlijk voert verdiepen zich ook.’
Nieuwe vrijwilligers gezocht
De Luisterlijn in Apeldoorn zoekt nieuwe vrijwilligers. Luister jij als iemand zijn verhaal kwijt wil? Heb je een open houding, interesse in je medemens en wil je een luisterend oor bieden? Dan kan jij ook als vrijwilliger bij de Luisterlijn aan de slag!
Meer informatie over vrijwilliger worden bij de Luisterlijn vind je hier.